The FAN Quest

Leer en ervaar hoe je FANS kunt maken van jouw klanten

Met ‘gewoon’ tevreden klanten schiet je weinig op. Wat je wilt, zijn fans. Want fans bevelen je aan bij anderen, zijn trouw en minder prijsgevoelig, denken graag met je mee en hebben het beste met je voor. Om fans te maken van je klanten, moet je hun verwachtingen overtreffen. Dat klinkt misschien simpel, maar dat is het niet.

In onze FAN Quest leren we je hoe je fans kunt maken van je klanten. We geven niet alleen tips en trucs, maar brengen het ook direct in de praktijk.  Door middel van een interactieve ontdekkingstocht ga je samen met collega’s op zoek naar jouw fans.

Waarom een FAN Quest?

In een van onze zusterondernemingen merkten we zelf dat zeer tevreden klanten veel meer succes oplevert dan (kostbare) marketing. Zeer tevreden klanten, oftewel fans, bevelen je namelijk aan bij anderen, komen bij je terug, stellen geen vragen bij de verkoopprijs en hebben het beste met je voor. Sterker nog, ze hebben er zelfs begrip voor als er een keer iets fout gaat. Dat is nog eens lekker! Je hebt namelijk krediet opgebouwd. We realiseerden ons dat we onszelf als doel moesten stellen om fans te maken van al onze klanten. Dat bepaalt namelijk het succes van je organisatie. Door een gewoonte te maken van het overtreffen van verwachtingen en door elke dag met het fan-principe bezig te zijn, zagen we ons klantevaluatiecijfer stijgen, kwamen er aanvragen binnen via andere fans en kreeg ons imago een enorme boost.

We willen met deze entertraining andere bedrijven helpen om hetzelfde voor elkaar te krijgen.

Hoe maak je FANS van je klanten?

Je kunt je medewerkers de opdracht geven om vanaf nu fans te gaan maken van hun klanten door te zeggen/mailen: “Overtref die verwachtingen, want dit leidt namelijk tot meer klanten!” Je raadt het al, dit zal niet veel effect hebben. Waarom niet? Omdat je de gewoonte van de werkzaamheden niet doorbreekt.

Gewoontes hebben, is lekker. Je hoeft er niet bij na te denken, want je werk is al vermoeiend en druk genoeg. We hebben zoveel gewoontes, zowel op werk als privé. Zo hebben de meeste mensen in een relatie een vaste plek in bed. Dat scheelt namelijk een discussie elke avond.

“Ga jij alweer links? Daar lag je gisteren ook”. Je kunt natuurlijk ook loten wie waar ligt. Heb je ooit een stel ontmoet dat zegt; nee we doen altijd wie het eerst komt, wie het eerst maalt?

Gewoontes hebben is lekker, maar als je fans wilt maken van je klanten moet je de verwachtingen overtreffen. De gewoonte overtreft die verwachting niet. Je doet immers wat je belooft en dus krijg je weer die 7. Maar dat wil je niet, je wil een FAN. Dus je moet de gewoonte doorbreken. Het overtreffen van de verwachtingen van de klant moet de nieuwe gewoonte worden, maar hoe neem je je medewerkers mee in deze nieuwe gewoonte? Juist, met de FAN Quest. Althans, het is een eerste stap waarbij we je op weg helpen door middel van een interactieve entertraining.

Hoe gaat de FAN Quest in zijn werk?

Het is belangrijk om je te realiseren dat alle medewerkers doordrongen zijn van het FAN- principe. Dit geldt voor alle lagen van de organisatie. De FAN Quest kan dan ook worden gedaan voor groepen van 10 tot 200 personen. We splitsen de groep namelijk op in kleinere teams van maximaal 6 personen.

We starten de entertraining met een korte, luchtige en leuke presentatie over het FAN-principe, aangesterkt met leuke praktijkvoorbeelden. Er zit ook lekker veel humor in, want positieve energie is belangrijk als je fans wilt maken. Zodra de teams zijn gevormd en bij elkaar zitten, gaan we verder met de game instructies.

Elk team wordt uitgerust met een koffer vol fan-materiaal en een tablet. Deze tablet is de digitale fangids, welke instructies geeft gedurende de FAN Quest. Gedurende de komende 2 uur gaan de teams de straat, de stad in of de natuur. Het ligt er maar net aan, waar jouw FAN-quest wordt georganiseerd. De tablet toont een plattegrond met check-points die afgewerkt dienen te worden. Op elk checkpoint ligt FAN-opdracht waarbij de teams direct moeten nadenken over hoe zij fans kunnen maken van bestaande klanten.

Maar wat nou als we niet creatief zijn en niks kunnen bedenken?

Maak je geen zorgen, we helpen je op weg en geven veel handreikingen om jouw team te helpen bij het maken van FANS. Je moet het alleen zelf doen! Onze opdrachten kunnen variëren van simpele verzoeken, zoals: bel een klant die afgelopen week met een vraag kwam en vraag om te checken of alles nu goed is gegaan. Daar rekenen klanten niet op. Het is een kleine stap voor de medewerker, maar het kan groot effect hebben.

Of we gaan wat verder door te vragen; maak een videoboodschap van een minuut waarin je samen met je team duidelijk maakt waarom jij deze klant zo waardeert. De tablet loost jullie door de fan quest heen, waarmee je als team wordt geconfronteerd met het fan-principe.

Onze fan-coach draait aan de knoppen en stuurt de teams via de tablet aan met aanwijzingen en instructies. Alle input die wordt geleverd door de groepen, komen centraal bij de fan-coach binnen. Dat is mooi, want een verzameling van het beste materiaal wordt verwerkt in de afsluitende presentatie. Zo kunnen we beoordelen welk team het meest

creatief is omgegaan met de opdrachten en sluiten we de waardevolle middag af met een prijsuitreiking voor de beste fanmaker. Denk jij dat je kan winnen…?

Ben jij aan het worstelen met je klantevaluaties en geloof je in de kracht van FANS? Wil je de gewoonte van het alleen nakomen van beloftes doorbreken? Neem dan contact met ons op en plan vrijblijvend een intakegesprek in. We komen graag bij je langs.

Pin It on Pinterest

SHARE!

Deel dit bericht met collega's en vrienden