Marktplaats

Succesvolle organisaties hebben een sterke visie en gaan uit van hun eigen kracht. Om te kunnen groeien en ontwikkelen, is het van groot belang dat je deze visie nooit uit het oog verliest, no matter what…

De kracht van Marktplaats is dat zij het Nederlandse DNA in het bedrijf willen houden. Dit is niet altijd even makkelijk aangezien het in eigendom is van het Amerikaanse eBay. De uitdaging voor Marktplaats is om zowel gehoor te geven aan de values van eBay, als dichtbij zichzelf te blijven. Het nuchtere Nederlandse bedrijf dat met een goed idee en slim ondernemen groot is geworden.

In samenwerking met Veranderzaken.nl, heeft UB-Entertrainment een entertraining ontwikkeld waarin de kernwaarden van Marktplaats en eBay tot uiting gebracht moesten worden in een spannende teambuilding game. Het presenteren van kernwaarden en erover discussiëren is eenvoudig. Het wordt lastig wanneer de kernwaarden zodanig moeten gaan leven binnen de club, dat het onderdeel wordt van het bedrijfs-DNA. In de Core Value Challenge van Marktplaats werden de medewerkers uitgedaagd om op creatieve wijze na te denken over de kernwaarden van de organisatie om daar vervolgens ook iets mee te doen. De resultaten overstegen ieders verwachtingen!

Hoe ging dat in zijn werk?

Bewapend met een tablet en speciaal ontwikkelde Marktplaats app werden teams (ca 4 personen per team) Amsterdam ingestuurd, op zoek naar de core values van Marktplaats. Onderweg werden er vragen en opdrachten over de kernwaarden van Marktplaats voorgelegd via de tablet. Bedenk zelf maar eens hoeveel interessante input verzameld kan worden uit onderstaande voorbeeldvragen;

“Welke kernwaarde past het beste bij jou als persoon en hoe draag je dat uit binnen je werk”? Licht dit toe in een videoboodschap van 30 seconden.”

“Interview 3 mensen op straat en vraag hen wat het eerste is dat in hun opkomt als ze denken aan Marktplaats. Ben je blij met de antwoorden? Waarom wel, waarom niet?”

Uiteraard zijn er punten te verdienen in deze game. We moeten het wel spannend maken! Onze coach zit achter de knoppen en staat voortdurend in contact met de teams via de tablet. Creativiteit wordt beloond en het is een race tegen de klok. Welk team heeft het vernuft in huis om alle challenges tot een goed einde te brengen?

We sluiten de leuke en waardevolle middag af met een debriefing waarin alle verzamelde input wordt getoond in een presentatie. Onze bedrijfscoach brengt de discussie op gang waarin de teams geconfronteerd worden met hun eigen gedrag. Waarom hebben zij deze antwoorden gegeven? Wat leren we daarvan? Komt dit ook overeen met wat we zien op de werkvloer? Is dat een goed teken of moeten we daar meer mee doen? Interessante vragen die stuk voor stuk zijn beantwoord.

Het resultaat is een stukje bewustwording van de kernwaarden op een nieuwe manier. Inzicht in elkaars mening en interpretatie, dat vinden wij belangrijk. Het resultaat was niet alleen een leuke middag, maar ook inzicht en inspiratie om Marktplaats beter te maken, met elkaar.

Missie geslaagd!

Walk the Talk ook voor jouw bedrijf organiseren? Klik op de button hieronder voor meer informatie.